fredag 2 oktober 2009

Hur ska (S) pengar räcka?

Deltog i Folk och Försvars frukostmöte om budgeten 2010. Eva Halldén inledde med en analys kring frågeställningen - Ett användbart försvar, får vi det?. Sedan var det dags för mig och min försvarsutskottskollega Peter Jonsson (S) att komma med våra reflektioner.

Intressant att höra hur en socialdemokrat kritiserar oss för att satsa för litet på det mesta. Men hur ska en (S)-budget med minst 2 miljarder mindre per år överhuvudtaget räcka till allt man vill satsa på?

Mitt huvudtemat var annars att BP10 är en naturlig följd av inriktningsbeslutet från i juni 2009. Det svåra blir nu att verkligen frigöra de resurser som är nödvändiga för att kunna fortsätta omvandligen mot ett mer tillgängligt och insatsberett försvar.


Alla frågeställare hann tyvärr inte ställa sina frågor men jag försökte svara så många som möjligt efteråt.

Imorgon lördag bär det av till Uplands-Väsby och kandidatskola där jag ska prata jobb och ekonomi, det ska bli kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar