Besökte Saab i Linköping tillsammans med moderata kollegor igår. Fick dragningar om bl a ledningssystemet TMS för Helikopter 14 och framtiden för Gripen.
Vi fick också se slutmonteringen av Gripen, vilket verkligen var imponerande att se. Man har lyckats minska tiden för monteringen med ca 40 dagar. Varje montör är själv kvalitetsansvarig för sina egna arbetsmoment sitället för någon annan i efterhand ska granska och godkänna. Vi tittade också på den del av Neuron som Sverige och Saab ansvarar för.
Alltid värdefullt att se projekt i verkligheten.
tisdag 13 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Sverige valde att inte utlösa optionen om ytterligare sju (7) exemplar HKP 14.
SvaraRaderaDärmed ska vår egenutvecklade särlösning - ledningssystemet TMS - användas för maximalt fem (5) sjöoperativa exemplar av HKP 14.
Ännu har inget beslut om val av vapenpaket till HKP 14 fattats. TMS ska såsmåningom givetvis anpassas till av oss valda vapen. Det är ju i TMS som beslutslinjer, riskzoner och beslut om insats av skarpt vapen ska realiseras. I avsaknad av beslut om vapenpaket till HKP 14, så åker den idag bedömda tidpunkten för när HKP 14 är sjöoperativt insatsberedd för ubåtsjakt än längre in i framtiden. Denne skribent är beredd att satsa tolv flaskor maltwhisky på att det inte sker innan 2025.
HKP 4 (Vertol) är alltjämt godkänd för insats av Torped 45 och Sjunkbomb 51. Vapnen finns i icke oansenliga mängder och är likaledes godkända och certifierade enligt gällande regelverk.
Visst är det trevligt att besöka svensk industri och möta duktiga tekniker, samt luncha i "smörjgropen".
SvaraRaderaMen tänk ett varv till, hur vettigt är det att fortsätta utveckla ett mycket komplext VMS system i FEM fullständigt unika exemplar och integrera detta mot helikopterns komplexa gränsytor? Förseningar, fördyringar och ej uppfyllda specifikationer är på svensk maner garanterade.
VARFÖR i herrans namn göra sig sådant besvär när NHI redan utvecklar ett likadant system där kostnaden kan spridas på de ca 500 NH-90 som kommer att byggas.
Mera om HKP-14 skandalen kan man läsa hos Tobias Forsnacke http://forsno.blogspot.com/2009/12/die-hard.html
SvaraRadera