fredag 10 september 2010

Skövde och Luleå

Efter att ha gjort ytterligare två förbandsbesök i Skövde och i Luleå har min bild av läget ute i organisationen bekräftats. Om jag ska försöka sammanfatta så finns det en stark tro på framtiden och att vi är på rätt väg men samtidigt en hel del oklarheter kring hur man ska kunna möta alla förändringar. En hel del oro finns kring vad som händer med försvaret om de rödgröna skulle vinna valet, den delar jag.

De NBG-soldater jag mötte på Trängregementet väntade på besked om de ska få möjlighet att fortsätta efter att beredskapsperioden för NBG tagit slut. De var missnöjda med att de inte fått rätt materiel under utbildningen, allt från fordon till kroppsskydd i fel storlekar. Så ska det inte vara, där måste Försvarsmakten bli bättre helt enkelt!

På F21 har det hänt mycket det senaste året, inte minst när det gäller internationellt övningssamarbete. Det är väldigt viktigt att man får öva, dels utomlands och dels på hemmaplan men tillsammans med andra nationer.
Frågan om den internationella tjänstgöringsskyldigheten kom upp även här och jag fick möjlighet att sitta ner och prata med personal ur bland annat flygunderhållskompaniet. Jag tycker att tjänstgöringsskyldigheten är naturligt för oss som är anställda i FM med tanke på de uppgifter som ska lösas men jag har samtidigt förståelse för den oro och osäkerhet som många känner inför detta.

Hann med medlemsmöten i både Skövde och Luleå också, kul att träffa engagerade moderater så här i slutspurten av valrörelsen. Nu gäller det att hålla farten uppe hela nästa vecka också!

1 kommentar: